ISO 9001 certificering (kwaliteit)
Wie zijn ISO 9001 gecertificeerd
Wereldwijd zijn meer dan 1,1 miljoen organisaties gecertificeerd conform deze standaard (bron NEN). Deze certificering is geschikt voor elke organisatie, ongeacht grootte of branche, van metaalbedrijven tot zorginstellingen.
Wat is ISO 9001
De ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. De organisatie ISO staat in voor het opstellen en beheren van duizenden verschillende normen. De meeste hiervan zijn productgericht, maar enkele normen slaan op generieke managementsystemen. Verreweg de bekendste is de ISO 9001, welke slaat op het kwaliteitsmanagementsysteem voor kwaliteit. ISO 9001 wordt ook wel als volgt versimpeld weergegeven:
- Zeg wat je doet
- Doe wat je zegt
- Bewijs het.
Waarom ISO 9001 certificering
Een ISO 9001 certificaat is een objectief bewijs dat een organisatie kwaliteit hoog in het vaandel heeft en zich hier periodiek op laat controleren door een onafhankelijke instantie: een certificerende instelling.
Commercieel belang: steeds vaker eisen overheid en (internationale) opdrachtgevers een bepaalde certificering van hun leveranciers. Dus wilt u aan dergelijke opdrachtgevers blijven leveren, dan is certificering een eis.
Bedrijfsrendement: Het is bekend, dat organisaties die kwaliteitsmanagement als integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering beheersen, een hoger bedrijfsrendement behalen, dan organisaties die dit niet doen. “Stuur je op kwaliteit dan dalen de kosten, maar stuur je op kosten dan daalt de kwaliteit”.
Hoe ISO 9001 certificeren
Certificeren gebeurt door een externe partij, een daartoe ‘geaccrediteerde’ certificerende instelling. Waar een accountant een externe financiële check op uw financiën doet, controleert een certificerende instelling uw kwaliteitsmanagementsysteem.
Het stappenplan voor een ISO 9001 gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem treft u hieronder:
Stappenplan
-
1. Kennismaking met uw organisatie en nulmeting;
-
2. Op basis van de gevraagde ontvangen informatie en documenten ontwikkel ik een op maat geschreven (digitaal) kwaliteitsmanagementsysteem dat binnen de kaders van de ISO 9001 compleet is en een goede basis vormt voor uw organisatie;
-
3. Uw organisatie geeft vervolgens (met ondersteuning van mij) nadere invulling van de procedures, formulieren en documenten om maximaal aan te sluiten bij de werkwijze van uw organisatie;
-
4. Evaluatie van het kwaliteitsmanagementsysteem (interne audit). In deze fase wordt het kwaliteitsmanagementsysteem naast de ISO 9001 norm gelegd om de laatste tekortkomingen aan het licht te brengen. Hiervan wordt een uitgebreide rapportage met bevindingenlijst opgesteld;
-
5. De laatste stap is het verlenen van het ISO 9001 certificaat door een geaccrediteerde instelling. U dient hiervoor zelf een overeenkomst af te sluiten met een onafhankelijke certificeringsinstantie (Tüv, Kiwa, Dekra, DNV, Lloyd’s, etc.).
Is uw interesse gewekt?
Voor een kennismaking en een geheel vrijblijvend gesprek kunt u onderstaand formulier invullen. Ik neem dan z.s.m. contact met u op.